100 nap |
100 nap Gondolatok,
tapasztalatok a választás óta eltelt 100 napról 2020. október 13-án,
vasárnap este, kitörő örömmel fogadtuk az önkormányzati választás eredményét.
Bár ezért indultunk, ezért dolgoztunk, ezt szerettük volna elérni, egy kicsit
mégis hihetetlennek tűnt, hogy sikerült. Persze csodálatos élmény volt megtapasztalni
azt, hogy Andornaktályán milyen sokan gondolják úgy, hogy bennünk bíznak, hogy
tőlünk várják a folytatást. Ha visszagondolok ezekre a pillanatokra, most is
hálát érzek irántuk. Köszönöm, köszönjük a támogatást, a megelőlegezett
bizalmat! Nem kellett azért sokat
várni arra sem, hogy megfogalmazódjanak bennünk kérdések, aggodalmak, félelmek
azzal kapcsolatban, hogy mit tapasztalunk majd az átadás-átvétel során, és azt
követően mik derülnek ki a település gazdálkodásával, pillanatnyi anyagi
helyzetével kapcsolatban, hiszen a választási kampány során hallhattunk pár
dolgot az emberektől. Már 2020-at írunk.
Lezárult a 2019-es esztendő. Köztudott, hogy az utolsó két és fél hónapját
kénytelenek voltunk a szigorú takarékosság jegyében tölteni, hogy a kötelező
feladataink ellátása maradéktalanul teljesülhessen. Szeretnénk itt is
köszönetet mondani a lakosság részéről tapasztalható megértő türelem kapcsán,
és külön azoknak is, akik anyagi támogatása lehetővé tette, hogy az advent
időszakában ebben az évben is gyönyörködhettünk a főút villanyoszlopairól ránk
mosolygó csillagokban. Természetes a kérdés:
Hogyan kerülhetett ilyen helyzetbe a falu, hiszen a korábbi hírek csupa
csodálatos eredményekről, kiváló fejlesztési lehetőségekről és elnyert, megvalósításra váró pályázatokról szóltak. Mi is hát
a helyzet valójában? A képviselő-testület az
önkormányzat 2019 évi gazdálkodásáról a már elfogadott munkaterv értelmében a
márciusi ülésén fog tárgyalni. Ennek oka, hogy a beszámoló elkészültére még
várnunk kell, így minden részletre kiterjedően még nem is tudunk tájékoztatást
adni. Megértjük a lakosság
igényét az információra, így most két, a település pénzügyi helyzetét
jelentősen érintő dologról essék szó. 1.
A Fácános Szép Napok rendezvényre 2019.
szeptember 28-án került sor. Személyes tapasztalatok híján nem vitatjuk
mindazok véleményét, akik úgy emlékeznek erre a napra, hogy részesei lehettek
egy színvonalas, jól szervezett programnak. És megértjük azokat is, akik a
pontos számok ismerete nélkül is településünk anyagi helyzetéhez viszonyítva
túlzónak találták mindezt. - Az
tény, hogy ilyen jelentős kiadással járó rendezvény előzetesen nem szerepelt a
falu költségvetésében. - A
jelenlegi képviselő-testület mindhárom ?régi?, vagyis az előző testületben is
helyet foglaló tagja kijelentette, hogy a rendezvény részleteiről nem tudott,
annak költségeiről nem szavazott. A rendezvényhez egy
LEADER pályázat alapján 1 291 377
Ft pályázati támogatást nyert a falu, valamint egy testvér-települési
kapcsolatokkal kapcsolatos pályázat keretében 450 000 Ft-ot. - A
rendezvénnyel kapcsolatos kiadások összesen 9 469 566 Ft-ot tettek ki, amely kiadások a rendezvények
tartására eredetileg tervezett 2 000 000 Ft-ot több, mint négyszeresen
meghaladták. 2.
A posztjáról távozó korábbi polgármester,
Vámosi László törvényben előírt 3 havi végkielégítése mellé lehetőség szerint további
3 havi illetményét kérte megállapítani, valamint igényt tartott az 5 éves
megbízatása idején ki nem vett szabadság pénzbeli megváltására. Szabadság
nyilvántartó kartonja hiányában azt dokumentumokból megállapítani nem tudtuk,
hogy az elmúlt öt évben Vámosi úr ténylegesen hány napot töltött szabadságon,
ezért nem fogadtuk el ezt a kérést, hanem köztes ajánlattal éltünk. A képviselő-testület a végkielégítés kapcsán a
törvényi minimum (3 hónapra járó illetmény) kifizetését szavazta meg. A ki nem
vett szabadságok megváltása esetében végül hosszas egyeztetés és többszöri
egyezségi ajánlat alapján sikerült mindkét félnek elfogadható számú
szabadságnapokról, és ezekre járó illetmény kifizetéséről megállapodni. Mindent
összegezve el kell mondani azt is, hogy ezeknek a (polgármesteri munkaviszony
megszűnésével kapcsolatos) kiadásoknak a megfizetésére részben fedezetett
nyújtott az az életbiztosítás, amelynek a lejárati kedvezményezettje az
önkormányzat volt. Nem célunk az állandó
visszatekintgetés, az elődökre mutogatás, de a helyzet reális megismerése, megismertetése
mindannyiunk érdeke, és az említett dolgok nagyon sok, előre nem tervezett
kiadást jelentettek a számunkra. Szeretnénk a
lehetőségeink folyamatos bővítésével előre tekintve a falu érdekében, annak
biztonságos működtetését szem előtt tartva dolgozni. Meggyőződésem, hogy ez
minden újonnan megválasztott települési elöljáró hitvallása, és töretlenül
bízom abban is, hogy ebben a korábban is képviselőként tevékenykedők nem
visszahúzó, gáncsoskodó, hanem támogató szerepet fognak betölteni. Hogy nem könnyű a
feladat, és nem göröngyöktől mentes ez az út, arról az elmúlt közel száz napban
már szerezhettünk tapasztalatokat. Szinte nem múlt el úgy
hét, hogy ne derült volna ki valami, ami eddig nem ismert kötelezettséget
jelent számunkra a jövőben. Néhány példa: Az új rendezési terv
elfogadása néhány tulajdonost, akiknek megváltozott az ingatlana besorolása,
hátrányosan érinthetett. Jelenleg is folyamatban vagy egy ilyen konkrét ügyben
a tárgyalás az érintettek és az önkormányzat között, amelyben szeretnénk, hogy
mindenki számára elfogadható megoldás szülessen. Az egyik megvalósítás
alatt álló pályázat esetében a korábban ismert adat szerint, és a faluban ennek
híre terjedt el, az önerő 15% helyett a valóságban 25%. Ennek hatása 2020-ra kb.
mínusz 10 millió Ft. Egy másik, szintén
folyamatban lévő pályázattal kapcsolatban pedig az derült ki, hogy a már
korábban lehívott előleg más célra került felhasználásra, azaz jelenleg már nem
áll rendelkezésre. Vannak további nyertes
pályázatok is, amelyek megvalósításához a következő években biztosítanunk kell
a szükséges önerőt. Vagyis a 2020-as költségvetés készítése során erősen meg
van kötve a kezünk. Már most látható, hogy nem sok mozgásterünk marad a
kötelezően ellátandó feladatok és a korábbi kötelezettségvállalások mellett. Ipari
Park fejlesztése Nagy kérdés, hogyan is
döntsünk. Abban nagyjából egyet is értünk, hogy a település számára hosszabb
távon egy ipari park kialakítása jó lehetőség arra, hogy folyamatosan
növelhesse saját bevételeit. Elképzelésünk szerint nőne az iparűzési adó, akár
helybeliek számára is munkalehetőségek nyílnának, és még sorolhatnánk az
előnyöket. Az önkormányzat számára bevétel keletkezhet, amelyekkel további
fejlesztések önerejét lenne képes biztosítani. Akkor miért is hezitálunk,
hiszen rendelkezünk egy megnyert pályázattal. A lakosság értesült már róla,
hogy 140 millió forint pályázati támogatást nyert Andornaktálya egy Ipari Park
fejlesztésére. Ez igaz, de: - A pályázat tervezői költségvetése még
2017-ben készült, így a pályázatba kevesebb kivitelezési költség került, alacsonyabb
műszaki tartalommal. Ami azt jelentette, hogy nem számoltak a gáz
bevezetésével, és zúzottkő szórt-alap burkolatú utakkal kalkulálták. - A pályázatban barnamezős beruházásként
szerepel a projekt. - A pályázat nem számol a terület
megvásárlásával, úgy kezeli, mintha az önkormányzat saját területén tervezné
megvalósítani azt. Ahhoz, hogy ténylegesen
elindulhasson a beruházás: - Meg kell vásárolni (vagy kisajátítani) az
érintett, magántulajdonban lévő területeket - Mivel a területek jelenleg mezőgazdasági
művelés alatt állnak, így azokat át kell minősíteni és a termelésből ki kell
vonni, amely jelentős összegű földvédelmi járulék megfizetését jelentené. És
ennek engedélyezése is bizonytalan, hiszen ezek a jó minőségi osztályba tartozó
termőföldek a termőföldek védelme érdekében elvileg nem vonhatók ki a
termelésből. - A projektet tervező céget felkértük a
2017-es számaik aktualizálására. Ők ennek megfelelően elkészítették a
költségvetést jelenlegi árakon. Azonos műszaki paraméterek esetén ma 187 millió
Forint kell a megvalósításhoz. 1-2 év múlva még többe kerülne. - Ehhez a többlet kiadáshoz hozzá kell
adnunk a vásárlás és az átminősítés után a fizetendő földvédelmi járadék
várható összegét (30-40 millió) A többletköltségek
hitelből történő megfizetése mellett (még ha a termelésből kivonást sikerülne
is elérni), és a terület kialakítását követően egyáltalában semmi garancia
nincs arra, hogy egy ilyen, részlegesen közművesített ipari területen
érdeklődnének, területet vásárolnának a vállalkozások. Arra sincs semmi garancia, hogy (ha mégis
lenne kereslet a területek iránt), hogy az ipari parkban megtelepedő
vállalkozások az iparűzési adójukat (vagy annak nagyobb részét) az
önkormányzathoz fizetnék, ugyanis (ha például több telephelyen működő
vállalkozásról van szó) az adóalap megosztásának többféle módja is van, és azt
a vállalkozás jogosult meghatározni. Az önkormányzat
képviselő-testülete a 2020 január 27.-ei ülésén mérlegelte az ipari parkos
pályázat folytatása-, vagy visszamondása melletti érveket, szempontokat.
Emellett számba vettük a várható kiadásokat, és az ezekhez várhatóan
rendelkezésre álló bevételeket. Mindezek összevetésének az volt az eredménye,
hogy az ipari parkos pályázatát az önkormányzat visszamondja, mert a pályázat
megvalósítása erő feletti nagy terheket, hitelfelvételt jelentene az
önkormányzat számára, amely hosszútávon elzárná a lehetőségeket más
fejlesztések előtt. Ráadásul semmi biztosíték nincs arra sem, hogy a
pályázattól remélt nagy iparűzési adó bevétel realizálódna cserébe. A képviselő-testülettel
közösen olyan felelős döntést, döntéseket szeretnénk hozni a jövőben, amelyek
nem veszélyeztetik a település működését, a kötelezően ellátandó feladatok
teljesítését. Továbbra is keressük azokat a lehetőségeket, amelyek segítségével
hozzájárulhatunk a falu fejlődéséhez, az itt élők életminőségének, közérzetének
javításához. Ezekhez várjuk a lakosság támogató szándékú javaslatait. Kelt, Andornaktályán,
2020. január 28.-án Tisztelettel: Barczi Zsolt, polgármester Megyeri Zoltán Sándor, alpolgármester
|
< Előző | Következő > |
---|