Tájékoztató
az elektronikus ügyintézés kötelező igénybevételéről
Tisztelt
adózók!
Tájékoztatjuk Önöket,
hogy az elektronikus ügyintézésről és a bizalmi szolgáltatások általános
szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. (a továbbiakban: Eüsztv.) 9. §-ának
értelmében 2018. január 1-jétől az
elektronikus ügyintézés igénybevétele kötelező az ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezeteknek és az ügyfelek jogi képviselőinek.
Az elektronikus
ügyintézés részletszabályait a 451/2016. (XII.19.) számú kormányrendelet tartalmazza.
Az Eüsztv.
1. § 23. pontja szerinti gazdálkodó
szervezetnek minősülő adózó (ide tartozik az egyéni vállalkozó is)
az Eüsztv-ben meghatározott módon, azaz elektronikus úton köteles
kapcsolatot tartani az önkormányzati adóhatósággal [Eüszttv. 9. § (1) bek.
a) pont aa) alpont]. Kizárólag az a magánszemély minősül
egyéni vállalkozónak, aki az Egyéni Vállalkozók Nyilvántartásában (a
továbbiakban: EVNY-ben) is ekként szerepel.
Az Eüsztv. szerinti
elektronikus ügyintézésre kötelezett gazdálkodó szervezet elektronikus ügyintézését a
cégkapuja vagy az EVNY-ben szereplő egyéni vállalkozó KÜNY tárhelye (régi elnevezéssel ügyfélkapu
tárhelye) útján tart kapcsolatot az önkormányzati adóhatósággal.
Ezek alapján a 2018. adóévtől kezdve adózási
dokumentumaikat (egyenlegértesítők, határozatok) már csak elektronikus úton
kézbesítjük a gazdálkodó szervezeteknek, valamint az önkormányzati
adóhatósághoz elektronikus úton
kötelesek benyújtani ? többek között ? önadózásos adónemben a bejelentkezést, változás-bejelentést és
adóbevallást, kivetéses adónemben az adatbejelentést, mindkét adózási mód
esetén a jogorvoslati, adómérséklési,
fizetési könnyítés iránti és adóigazolás kiállítására irányuló kérelmet.
Az adózó részéről az
elektronikus kapcsolattartás igénybevétele megtörténhet az önkormányzati
adóhatóság által fenntartott űrlapbenyújtás-támogatási
szolgáltatáson: ÁNYK nyomtatványon,
vagy ASP szakrendszer elektronikus ügyintézési felületén, az Önkormányzati
Hivatali Portálon (https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap) keresztül,
vagy amennyiben az önkormányzati adóhatóság űrlapbenyújtás-támogatási
szolgáltatást nem tart fenn, illetve az
adott ügytípusra megfelelő űrlap nem áll rendelkezésre, akkor az ún. e-papír (https://epapir.gov.hu)
rendszer segítségével.
Kérjük Önöket, hogy a kötelező elektronikus ügyintézés
igénybevételéhez szükséges ügyfélkapu/cégkapu regisztrációról minél előbb
gondoskodjanak, valamint kérjük, hogy az
elektronikusan érkező dokumentumaikat rendszeresen ellenőrizzék, és időben gondoskodjanak
a dokumentumok megfelelő átvételéről. Ez utóbbi azért is nagyon fontos,
mert több érintett adózó esetében is előfordult, hogy az ügyfélkapun/cégkapun
keresztül általunk küldött dokumentumokat nem vették át, így az kézbesítetlen
maradt!
Tájékoztatjuk továbbá
önöket, hogy az Eüsztv. 14. § (8) bekezdése alapján ?ha az önkormányzati adóhatóság észleli, hogy az Eüsztv. szerinti
gazdálkodó szervezet cégkapuval, vagy ? az EVNY-ben szereplő egyéni vállalkozó
esetén ? KÜNY tárhellyel nem rendelkezik, akkor ezt a tényt köteles a
cégbíróság, illetve az egyéni vállalkozók nyilvántartását vezető hatóságnak
bejelenteni.
Köszönjük
együttműködésüket!
Andornaktálya,
2019. március 4.
Andornaktálya
Önkormányzat Adóhatósága részéről:
Szabó Zoltán
címzetes főjegyző
sk. |