|
|
|
|
|
Háziorvosi Felhívás!
A rendkívüli
egészségügyi helyzetre való tekintettel az EMMI (Emberi Erőforrások Minisztériuma)
utasítása alapján " a 65 éven feletti egészségügyi dolgozók ne
találkozzanak közvetlenül a betegekkel". Ennek megfelelően az andornaktályai
egészségügyi ellátás rendje módosul.
Rendelési idő változatlan, viszont mielőtt a rendelőbe jönne valaki, előtte
telefonáljon reggel 7 óra 30 perctől délután 16 óráig az alábbi telefonszám
valamelyikére.
Rendelő: 430-625
Orvos: 06-20-314-45-43
Miután elmondta panaszát eldöntöm, hogy
1. telefonos megbeszélés után vagy gyógyszert és, vagy pihenést( táppénz)
javaslok.
2. Ha járóbeteg és feltétlenül orvosi vizsgálat szükséges (lázas állapot
kivéve) a megbetegedés alapján Makláron vagy Nagytályán az ottani
rendelési időben lehetőség van.
Receptírás az eddig megadott E-mail címen (laszlodrfabian@gmail.com)
vagy az orvosi rendelő postaládájában jelezve történik. Mindenkinek E- receptet
írunk, ami azt jelenti, hogy BÁRMELYIK gyógyszertárban lehet receptet
kiváltani a beteg TAJ kártyája és a kiváltó személyi igazolványa
szükséges. Papír alapú receptet írni ezentúl ( 2020.03.20-tól) csak tesztcsík, tű,
pelenka esetében van lehetőség. A papíralapú recepteket a Polgárőrség
eljuttatja a címzettnek.
Kérem a fent leírtak maradéktalan betartását!
Dr. Fábián László Andornaktálya Háziorvosa |
Tisztelt Ügyfelünk!
Az NHSZ Észak-KOM Nonprofit
Kft. ? a Magyarországon kialakult járványügyi veszélyhelyzet tükrében ?
különböző, a szolgáltatást érintő változtatásokat vezet be, amelyekről az
alábbiakban tájékoztatjuk.
A 41/2020. (III. 11.) kormányrendelettel
elrendelt intézkedésekhez igazodóan Társaságunk március 16-tól
kezdődően határozatlan ideig szünetelteti ügyfélszolgálatain a személyes
ügyfélfogadást. Az online csatornákon keresztül továbbra is elérhetőek
kollégáink, amelyekről bővebben honlapunkon tájékozódhat: https://www.nhszeszakkom.hu
Az ügyintézés menete
telefonon és e-mailben továbbra is zavartalanul működik. Kérjük Önöket, hogy az alábbi elérhetőségeken lépjenek velünk
kapcsolatba:
Eger
Telefon: 36/ 513-200; Fax szám: 36/
513-211; E-mail : ugyfelszolgalat.eger@nhsz.hu
Gyöngyös
Telefon:
37/311-894; Fax szám: 37/500-281; E-mail : info.matra@nhsz.hu
Pétervására Telefon: 36/368-445; Fax szám:
36/368-634; E-mail : ugyfelszolgalat.pevik@nhsz.hu
2020. március 18-tól az egri és 2020. március 19-től a gyöngyösi
hulladékudvaraink ideiglenesen nem fogadnak Ügyfeleket!
Továbbá, korlátozzuk az egri és hatvani hulladékátrakó állomás
valamint a Hejőpapi II. Hulladékkezelő Központunkba történő lakossági
hulladékok beszállítását: csak az NHSZ Észak-KOM Nonprofit Kft. és a szerződött
partnerek gépjárművei hajthatnak be a területre.
2020. március
18-tól új lomtalanítási igényt nem veszünk fel határozatlan ideig.
Mindezek mellett kérjük Ügyfeleinket, hogy a fertőzésveszély
csökkentése érdekében a hulladékgyűjtő edényekbe ? kukákba ? kizárólag lezárt
zsákokban helyezzék el a hulladékot.
A
hulladékgyűjtő edények fertőtlenítéséről az ingatlanhasználók heti
rendszerességgel ürítés után lehetőségtől függően gondoskodjanak.
A felsorolt változások mellett társaságunk folytatja a jogszabályok
által is előírt hulladékgazdálkodási tevékenységét. Tájékoztatjuk Önöket, hogy
a szolgáltatással kapcsolatos esetleges változások és újabb információk
érdekében keressék fel honlapunkat www.nhszeszakkom.hu , ahol
folyamatos tájékoztatást nyújtunk.
Szíves megértésüket és türelmüket kérjük az elkövetkezendő
időszakra!
Kérjük
Önöket fokozottan ügyeljenek egészségükre!
2020. március 17.
Üdvözlettel:
NHSZ
Észak-KOM Nonprofit Kft. |
|
KORONAVÍRUS JÁRVÁNY VESZÉLYHELYZETI TÁJÉKOZTATÓ |
Tisztelt Andornaktályai lakosok!
Az országosan elrendelt veszélyhelyzetre, illetve a koronavírus
fertőzés várható terjedésére való tekintettel az alábbi intézkedésekről
tájékoztatom Önöket:
EGÉSZSÉGÜGY
Amennyiben a koronavírus betegség jeleit észleli magán (láz,
fáradtság és száraz köhögés, egyes betegeknél jelentkezhet izomfájdalom,
orrdugulás, orrfolyás, torokfájás, hasmenés, légszomj) azonnal hívja telefonon
háziorvosát a megadott telefonszámokon, vagy a 112-es segélyhívó számot a
további teendő egyeztetésére! NE MENJEN BE A RENDELŐBE!!!
Andornaktályai orvosi rendelő: 06-36/430-625, 06-20/314-4543
Kérjük Önöket, hogy a következő időszakban
semmiféle halasztható ügyben ne jelenjenek meg a rendelőben. Javasoljuk, hogy
halasszák el a nem sürgős, tervezett műtéteiket, beavatkozásaikat, ne menjenek
zsúfolt közösségi terekbe.
A lehető legkevesebb időt töltsenek az
otthonukon kívül, és legyenek sokat szabad levegőn!
Kérek minden lakost, hogy az orvosi rendelőt csak a
legszükségesebb esetben keresse fel.
Amennyiben receptet szeretnének felíratni,
igényüket a rendelő bejárata melletti postaládába bedobott levelükben, vagy
telefonon jelezzék.
A szokásosan szedett gyógyszerek digitális
receptjeit a háziorvos (lehetőség szerint) elektronikusan elküldi a
gyógyszertárak rendszerébe. Rendelési időben egy óra múlva bármelyik
gyógyszertárban kiváltható a beteg TAJ száma ismeretében az átvevő
személyigazolványának bemutatásával. Digitális recept hiányában hagyományos módon
megírt, papír alapú receptet kap a beteg.
Amennyiben szakorvosi beutalóra van szükségük,
annak igényét is a postaládába bedobott levélben jelezzék.
Az elkészült beutalót/receptet az andornaktályai
polgárőrség tagjai hétfő/szerda/pénteki napokon eljuttatják az érintettek
postaládáiba. Amennyiben elkerülhetetlen, hogy meg kell jelenniük a rendelésen,
kérjük hogy a váró helyett az épület előtt, a szabad levegőn várakozzanak.
VÉDŐNŐ
A rendelőt csak a kötelező védőoltások beadása érdekében, a védőnővel való
előzetes telefonos egyeztetés után keressék fel. A tanácsadások időpontjának
egyeztetése szintén telefonon történjen.Tel.: 06-30/435-3598. Kérjük, hogy a
vizsgálatokra csak egy felnőtt hozza az érintett gyermeket.
A személyes higiénián felül a fegyelmezettség, az új szabályok betartása a
legfontosabb!
GYÓGYSZERTÁR
Kérjük önöket, hogy a kiszolgáló helyiségben egyszerre csak egy személy
tartózkodjon, a többiek egymástól távolabb, az épület előtt várakozzanak, ezzel
is csökkente a megfertőződés veszélyét.
SZOCIÁLIS ÉTKEZÉS
A személyes gondoskodásban részesülő lakosainknak továbbra is kiszállítjuk a
munkanapokon biztosított egyszeri meleg étkezést. Az Egy Falat Esély Alapítvány
továbbra is (a megszokott módon) megoldja a szociális étkeztetést településünkön.
GYERMEKINTÉZMÉNYEK
Március 18-tól ? további értesítésig ? az andornaktályai Mesevár Óvoda zárva
tart.
ÖNKORMÁNYZATI HIVATAL
Kérem lakosainkat, hogy csak halaszthatatlan ügyekben
forduljanak az ügyintézőkhöz, problémáikat lehetőleg telefonon, illetőleg a hivatal
e-mail címén jelezzék: onkormanyzat@andornaktalya.hu
Az anyakönyvi ügyek intézésre a heti 2 ügyfélfogadási napon kívül, telefonos egyeztetés
után van lehetőség.
Az Andornaktályai Polgármesteri Hivatal csak heti két munkanapon fogad ügyfeleket.
Kedden: 08.00-12.00-ig, csütörtökön 13.00-16.00-ig.
Kérjük, hogy személyesen csakis ezen időpontokban jelenjenek meg
a hivatalban.
Kérek mindenkit, hogy a hivatali épület folyosóján
és az ügyintézőknél egyszerre csak egy ügyfél tartózkodjon!
Amennyiben segítségre van szüksége, kérjük, hívja a hivatal
központi számát:
06-36/430-527
-Javaslom, hogy az idősek ügyeinek intézését családtagok, rokonok, szomszédok
végezzék meghatalmazással!
Amennyiben az időskorúak mégis személyesen járnak el, akkor elsőbbséget
élveznek.
TEMETŐ
Az önkormányzati köztemető használata ügyében telefonos egyeztetést követően
jár el a temetőgondnok, aki a 06-20/295-6052 számon hívható.
KÖZÖSSÉGI TEREK,
RENDEZVÉNYEK
A fertőzések megelőzése érdekében az Ady Endre Művelődési Ház és az iskolában a
könyvtár ? további értesítésig ? szintén zárva tart. Az iskolában sem
rendezvény, sem falukórus próba, sem karate/asztalitenisz edzés nem tartható! A
közösségi terek sem a civil szervezetek, sem pedig a lakosok rendezvényei
céljára nem vehetők igénybe!
Mit tegyünk a
megelőzés érdekében?
A legfontosabb a gyakori és alapos szappanos kézmosás, vagy legalább 60%
alkoholtartalmú kézfertőtlenítő használata. Különösen javasolt mosdó
használatát követően és étkezés előtt!
A maszk önmagában nem elegendő a fertőzés megállításához, ám
viselése mások védelme érdekében javasolt, ha valaki légúti tünetektől szenved.
Amennyiben valamilyen alapbetegsége (magas vérnyomás, cukorbetegség, szív- és
érrendszeri betegség, légzőszervi betegség, májbetegség, daganatos betegség)
van, saját védelme érdekében viseljen maszkot! Ha köhög vagy tüsszent,
használjon papírzsebkendőt. Azt használat után azonnal dobja ki a szemetesbe,
majd mosson/fertőtlenítsen kezet!
Kérem, kövessék figyelemmel a hivatalos kormányzati koronavírus
weboldalt,
ahol még több és frissebb információkat kaphatnak a vírusról és a védekezésről:
https://koronavirus.gov.hu Információs
vonal: +36/80/277-455
A vírusfertőzés által az idősek a legveszélyeztetettebbek,
figyeljünk és vigyázzunk rájuk!
Kérem valamennyiük megértését, együttműködését és segítségét, hiszen
a felsorolt intézkedések betartása közös érdekünk.
EGYÜTT, FELELŐSEN MINDEN ANDORNAKTÁLYAI LAKOS EGÉSZSÉGÉÉRT!
Andornaktálya Községi Önkormányzat képviselő-testülete nevében:
Barczi Zsolt polgármester |
|
|
|
|
Március 15-i műsor elmarad! |
Tisztelt andornaktályai lakosok!
Sajnálattal értesítjük Önöket, hogy a tervezett március 15-ei emlékműsor a Művelődési Házban ELMARAD! A koronavírus járványveszély miatt az ÁNTSZ szakemberei javaslatára településünk (főként idősebb) lakóinak biztonsága érdekében hoztuk meg ezt a döntést! Megértésüket köszönjük! |
|
Wass Albert Maraton -
2020.
Wass Albert erdélyi származású magyar írónk, aki a 21. század
emberére talán a legnagyobb hatást gyakorolja szellemiségével. Ezért évek óta
február végén az ország számos településén és világszerte összefogva szerveznek
felolvasóesteket.
Ezt a Szépirodalmi ünnepet Andornaktálya is megrendezte február
28-án a Wass Albert Maratonhoz csatlakozva, immár önálló felolvasóhelyszínként.
Irodalmárokat, színművészeket, helyi és vendég irodalomkedvelőket hallhattunk.
Itt volt köztünk: ,, az égi kávéház
házigazdája? - Wass Albert 
|
|
Pályázati felhívás az önszerveződő közösségek |
|
Az érdeklődők jelentkezéseiket a lakóhelyhez legközelebbi rendőri szervnél leadhatják. Felvilágosítást hivatali időben a Humánigazgatási Szolgálatnál a 36/522-156-os telefonon, illetve a karrier@heves.police.hu e-mail címen kérhetnek. |
|
|
Elektronikus fizetés tájékoztató |
|
A
2020. ÉVI KÖLTSÉGVETÉS
2020. február 24-én Andornaktálya Községi
Önkormányzatának képviselő-testülete egyhangúlag elfogadta az önkormányzat
2020. évi költségvetését.
A rendelet (3/2020.(II.25.) teljes szövege és annak
mellékletei az érdeklődők számára elérhetők a település honlapján (www.andornaktálya.hu) - Hatályos rendeletek címszó alatt.
Egy pár gondolattal szeretnénk segíteni azoknak, akik
kíváncsiak arra, miért és miként alakultak ki ezek a számok:
A
rendeletből kiolvasható, hogy a bevételek és kiadások főösszege megközelíti a
293 millió forintot (292 846 902 Ft)
Miért pont ennyi? Tehetnék fel a kérdést.
A költségvetés elkészítése során a jogszabályi
lehetőségeket és a tapasztalati számokra alapozott tervezést kell felelős
döntéssel véglegesíteni. A költségvetés összeállítását végző szakemberek a
rendelkezésükre álló ismeretek birtokában megtervezik azokat a költségvetési
bevételeket, amelyekre különféle mutatószámok alapján számíthatunk. Ezek az
úgynevezett állami támogatások. Ehhez hozzáadják a várható működési
bevételeket: a különböző adóbevételeket illetve egyéb működési bevételeket.
Ezzel kialakul egy szám, az az összeg, amire forrásként nagy biztonsággal
számíthatunk az év során.
A
már elfogadott költségvetésünkben így tehát 255 993 048 Ft költségvetési
bevétellel számolunk.
A tervezés másik oldala pedig arról szól, hogy lássuk,
mennyit költünk, költhetünk 2020-ban, vagyis a kiadások tervezése. Itt is a
biztosan ismert illetve a tapasztalati számokból valószínűsíthető számok
jelentik a kiindulást. A működési kiadásokon belül például tudott, hogy hányan
dolgoznak az önkormányzatnál, és hányan az óvodában, illetve egyéb
intézményeknél, és természetesen az is ismert, hogy mennyi a bérük és mennyi
közteher rakódik ezekre, vagyis meglehetős pontossággal kiszámolható, hogy
személyi juttatásokra és a kapcsolódó járulékokra mennyit kell fordítanunk
ebben az évben. Az elmúlt évek tényszámai pedig segítenek abban, hogy
meghatározhatók legyenek a dologi kiadások, pl. az intézmények közüzemi díjai, a
közvilágítás költségei, biztosítási díjak, a különféle szolgáltatások díjai, az
gyermekek étkeztetése, és még hosszasan sorolhatnánk.
És vannak olyan kötelezettségek, amelyekről tudunk,
hogy 2020-ban kell teljesítenünk. Ezek a korábbi években tett
kötelezettségvállalásokon alapuló kiadások. Mikre gondolunk?
A falu lakossága előtt ismert, hogy az előző vezetés
igyekezett kihasználni a különböző pályázati lehetőségeket. Októberben egy
tucatnál is több folyamatban lévő pályázat anyagát vettük át, és tekintettük
át. Ezek közül voltak olyanok is, amelyek tartalék listára kerültek (időközben
ezekről kiderült, hogy nem nyertük meg őket). Egy pályázat esetében átütemezést
(halasztást) kértünk, (ennek elbírálása még folyamatban van). Az "ipari parkos" pályázatról hosszas egyeztetés és alapos mérlegelés után a képviselő-testület
egyhangúlag úgy döntött, hogy visszalépünk. Persze így is maradtak olyan
folyamatban levő pályázatok, amelyek megvalósítása, és így pénzügyi teljesítése
is 2020-ra marad. Ezek egy részénél már korábban a számlánkra érkeztek
előlegként bizonyos összegek, de ezeket természetesen csak a pályázat
megvalósítására fordíthatjuk. Fontos megjegyezni, hogy ezen pályázatok kapcsán
elnyert támogatások nem fedezik 100 százalékban a pályázatok megvalósítását,
ezekhez az önkormányzatnak jelentős önerőt is biztosítania kell. A külterületi
utak felújításáról szóló folyamatban lévő pályázat esetében ráadásul korábban
mindenki arról értesülhetett, hogy csak 15 % önerőre lesz szükség, de erről
kiderült, hogy végül 25 %-ot kell nekünk biztosítani. Ez közel 10 millió forint
többlet kiadást jelent ahhoz képest, amelyet előzetesen ismertünk.
A
fentiek alapján összeállított "kiadási" oldal összességében 292 846 902
Ft-ot mutat, ennyi a tervezett kiadási összeg.
(Ezen belül működési célú kiadásra tervezünk 223 977 742 Ft-ot, míg fejlesztési célokra 40 608 084 Ft-ot, felújításokra
28 261 076 Ft-ot).
Mivel az önkormányzati költségvetést nem lehet
hiánnyal tervezni, a "bevételi" és "kiadási" főösszegnek azonosnak kell lennie,
így a bevételi oldalon hiányzó 36 853 854 Ft-ot elő kell teremteni. Erre
nagyrészt felhasználható az a maradvány, ami 2019 év végén, az önkormányzat
számláin rendelkezésre állt. (29 181 796 Ft) Ez nagyjából az az összeg,
amit a folyó pályázatokra előlegként kaptunk, de még nem került felhasználásra.
Ha ezt is hozzáadjuk a bevételekhez, akkor még mindig hiányzik 7 672 058
Ft. Ezt a képviselő-testület döntése alapján fejlesztési hitelből kívánjuk
biztosítani.
Ennek a hosszúlejáratú, fejlesztési hitelnek a
felvételére várhatóan csak az év második felében lesz szükség. A tavaly nyári
esőzések által az utakban és árkokban okozott károk helyreállítására elnyert
pályázat önerejét csak ebből tudjuk biztosítani előreláthatólag. Hogy egyáltalán
kell-e, és, ha igen, ténylegesen mennyit felvennünk, erről a költségvetés
féléves adatainak ismeretében fogunk majd várhatóan szeptemberben dönteni.
Minden képviselővel együtt bízunk abban, hogy a vis
maior pályázat megvalósítása érdekében nem kell majd hitelt felvenni, vagy fel
kell ugyan venni, de kevesebb összeget.
Fogalmazhatunk úgy is, hogy az idei évi költségvetés a "túlélés költségvetése". Vagyis a legnagyobb eredmény az lesz, ha sikerül
fenntartanunk az önkormányzat intézményeinek a működőképességét: határidőben ki
tudjuk fizetni az alkalmazottak bérét és járulékait, lesz pénz a működés
költségeire (lesz miből kifizetni a gázszámlát, villanyszámlát, a
közvilágítást, a szemétszállítást, stb.). Csakis a folyamatban lévő pályázatok
befejezésére törekedhetünk, már az ezekhez kapcsolódó önerő előteremtése is
nagy erőfeszítést kíván. Csak remélni tudjuk, hogy 2021-ben már több pénzünk
lesz az utak-, járdák felújítására, a csapadékvíz elvezető árkok
helyreállítására, a csapadékvíz elvezetés megoldására.
Megyeri Zoltán Sándor
Barczi Zsolt
alpolgármester
polgármester |
|
Magyar Állam hirdetménye földek értékesítéséről |
|
|
|
|
|
Polgármesteri összefoglaló |
|
Irányított égetéssel kapcsolatos Katasztrófavédelmi tájékoztatás |
|
Magyar Kultúra Napja 2020 |
Magyar Kultúra Napja 2020
2020.január
25-én ünnepeltük meg a Magyar Kultúra Napját a Művelődési házban. 1823.január
22-én Kölcsey Ferenc végső formába öntötte a nemzeti Himnuszunkat Csekén, és
ezt az eseményt Magyarországon 1989.óta ünnepeljük, mint a Magyar Kultúra
Napját.
Az
ünnepség kezdéseként a hagyományokhoz híven kilenc lelkes előadó elszavalta a
Himnusz egy-egy versszakát:
(Bolcsó
Csenge, Apostol Noémi, Környei Tímea, Nagyné Urvölgyi Diána, Dányi-Harcsa
Bianka, Seres Mihályné, Kéki Lajosné, Varga Miklósné és Lőrincz József)
Az
ünnepségen bemutatkozott a Líra Zeneiskola andornaktályai tagozatának pár
növendéke és tanára.
pl.
Lévai Linda, Majóczki Boldizsár, Kéri Bence, Farkas Zsombor, Farkas Zsanett
Vivien és Varga Nóra Kitti.
Lovasi
Andrea zongoratanár, Kovács Sándor gitártanár és Vincze László furulyatanár.
A
műsor az Egervölgye Nyugdíjas Klub irodalmi körének a magyar nyelv szépségét
bemutató ünnepi összeállításával folytatódott, majd az asszonykórus dalcsokra
következett.
Ezt
követően Dányi- Harcsa Bianka szavalta el csodálatosan Petőfi Sándor: A
csillagos ég című költeményét, majd Lőrincz József Juhász Gyula egyik versét a
Cézár halálát adta elő a megjelenteknek.
Utolsó
műsorszámként a 10 éves Andornaktályai Falukórus ünnepi dalcsokra következett. Felcsendült
az Eger mellett, a Halló magyar és ez a Föld az enyém című énekek.
Az
ünnepséget a Szózat eléneklésével zártuk. A
műsor után kötetlen beszélgetésre nyílt lehetőség. (Nagyné Urvölgyi Diána) |
|
100 nap
Gondolatok,
tapasztalatok a választás óta eltelt 100 napról
2020. október 13-án,
vasárnap este, kitörő örömmel fogadtuk az önkormányzati választás eredményét.
Bár ezért indultunk, ezért dolgoztunk, ezt szerettük volna elérni, egy kicsit
mégis hihetetlennek tűnt, hogy sikerült. Persze csodálatos élmény volt megtapasztalni
azt, hogy Andornaktályán milyen sokan gondolják úgy, hogy bennünk bíznak, hogy
tőlünk várják a folytatást. Ha visszagondolok ezekre a pillanatokra, most is
hálát érzek irántuk. Köszönöm, köszönjük a támogatást, a megelőlegezett
bizalmat!
Nem kellett azért sokat
várni arra sem, hogy megfogalmazódjanak bennünk kérdések, aggodalmak, félelmek
azzal kapcsolatban, hogy mit tapasztalunk majd az átadás-átvétel során, és azt
követően mik derülnek ki a település gazdálkodásával, pillanatnyi anyagi
helyzetével kapcsolatban, hiszen a választási kampány során hallhattunk pár
dolgot az emberektől.
Már 2020-at írunk.
Lezárult a 2019-es esztendő. Köztudott, hogy az utolsó két és fél hónapját
kénytelenek voltunk a szigorú takarékosság jegyében tölteni, hogy a kötelező
feladataink ellátása maradéktalanul teljesülhessen. Szeretnénk itt is
köszönetet mondani a lakosság részéről tapasztalható megértő türelem kapcsán,
és külön azoknak is, akik anyagi támogatása lehetővé tette, hogy az advent
időszakában ebben az évben is gyönyörködhettünk a főút villanyoszlopairól ránk
mosolygó csillagokban.
Természetes a kérdés:
Hogyan kerülhetett ilyen helyzetbe a falu, hiszen a korábbi hírek csupa
csodálatos eredményekről, kiváló fejlesztési lehetőségekről és elnyert, megvalósításra váró pályázatokról szóltak. Mi is hát
a helyzet valójában?
A képviselő-testület az
önkormányzat 2019 évi gazdálkodásáról a már elfogadott munkaterv értelmében a
márciusi ülésén fog tárgyalni. Ennek oka, hogy a beszámoló elkészültére még
várnunk kell, így minden részletre kiterjedően még nem is tudunk tájékoztatást
adni.
Megértjük a lakosság
igényét az információra, így most két, a település pénzügyi helyzetét
jelentősen érintő dologról essék szó.
1.
A Fácános Szép Napok rendezvényre 2019.
szeptember 28-án került sor. Személyes tapasztalatok híján nem vitatjuk
mindazok véleményét, akik úgy emlékeznek erre a napra, hogy részesei lehettek
egy színvonalas, jól szervezett programnak. És megértjük azokat is, akik a
pontos számok ismerete nélkül is településünk anyagi helyzetéhez viszonyítva
túlzónak találták mindezt.
- Az
tény, hogy ilyen jelentős kiadással járó rendezvény előzetesen nem szerepelt a
falu költségvetésében.
- A
jelenlegi képviselő-testület mindhárom ?régi?, vagyis az előző testületben is
helyet foglaló tagja kijelentette, hogy a rendezvény részleteiről nem tudott,
annak költségeiről nem szavazott.
A rendezvényhez egy
LEADER pályázat alapján 1 291 377
Ft pályázati támogatást nyert a falu, valamint egy testvér-települési
kapcsolatokkal kapcsolatos pályázat keretében 450 000 Ft-ot.
- A
rendezvénnyel kapcsolatos kiadások összesen 9 469 566 Ft-ot tettek ki, amely kiadások a rendezvények
tartására eredetileg tervezett 2 000 000 Ft-ot több, mint négyszeresen
meghaladták.
2.
A posztjáról távozó korábbi polgármester,
Vámosi László törvényben előírt 3 havi végkielégítése mellé lehetőség szerint további
3 havi illetményét kérte megállapítani, valamint igényt tartott az 5 éves
megbízatása idején ki nem vett szabadság pénzbeli megváltására. Szabadság
nyilvántartó kartonja hiányában azt dokumentumokból megállapítani nem tudtuk,
hogy az elmúlt öt évben Vámosi úr ténylegesen hány napot töltött szabadságon,
ezért nem fogadtuk el ezt a kérést, hanem köztes ajánlattal éltünk.
A képviselő-testület a végkielégítés kapcsán a
törvényi minimum (3 hónapra járó illetmény) kifizetését szavazta meg. A ki nem
vett szabadságok megváltása esetében végül hosszas egyeztetés és többszöri
egyezségi ajánlat alapján sikerült mindkét félnek elfogadható számú
szabadságnapokról, és ezekre járó illetmény kifizetéséről megállapodni.
Mindent
összegezve el kell mondani azt is, hogy ezeknek a (polgármesteri munkaviszony
megszűnésével kapcsolatos) kiadásoknak a megfizetésére részben fedezetett
nyújtott az az életbiztosítás, amelynek a lejárati kedvezményezettje az
önkormányzat volt.
Nem célunk az állandó
visszatekintgetés, az elődökre mutogatás, de a helyzet reális megismerése, megismertetése
mindannyiunk érdeke, és az említett dolgok nagyon sok, előre nem tervezett
kiadást jelentettek a számunkra.
Szeretnénk a
lehetőségeink folyamatos bővítésével előre tekintve a falu érdekében, annak
biztonságos működtetését szem előtt tartva dolgozni. Meggyőződésem, hogy ez
minden újonnan megválasztott települési elöljáró hitvallása, és töretlenül
bízom abban is, hogy ebben a korábban is képviselőként tevékenykedők nem
visszahúzó, gáncsoskodó, hanem támogató szerepet fognak betölteni.
Hogy nem könnyű a
feladat, és nem göröngyöktől mentes ez az út, arról az elmúlt közel száz napban
már szerezhettünk tapasztalatokat.
Szinte nem múlt el úgy
hét, hogy ne derült volna ki valami, ami eddig nem ismert kötelezettséget
jelent számunkra a jövőben. Néhány példa:
Az új rendezési terv
elfogadása néhány tulajdonost, akiknek megváltozott az ingatlana besorolása,
hátrányosan érinthetett. Jelenleg is folyamatban vagy egy ilyen konkrét ügyben
a tárgyalás az érintettek és az önkormányzat között, amelyben szeretnénk, hogy
mindenki számára elfogadható megoldás szülessen.
Az egyik megvalósítás
alatt álló pályázat esetében a korábban ismert adat szerint, és a faluban ennek
híre terjedt el, az önerő 15% helyett a valóságban 25%. Ennek hatása 2020-ra kb.
mínusz 10 millió Ft.
Egy másik, szintén
folyamatban lévő pályázattal kapcsolatban pedig az derült ki, hogy a már
korábban lehívott előleg más célra került felhasználásra, azaz jelenleg már nem
áll rendelkezésre.
Vannak további nyertes
pályázatok is, amelyek megvalósításához a következő években biztosítanunk kell
a szükséges önerőt. Vagyis a 2020-as költségvetés készítése során erősen meg
van kötve a kezünk. Már most látható, hogy nem sok mozgásterünk marad a
kötelezően ellátandó feladatok és a korábbi kötelezettségvállalások mellett.
Ipari
Park fejlesztése
Nagy kérdés, hogyan is
döntsünk. Abban nagyjából egyet is értünk, hogy a település számára hosszabb
távon egy ipari park kialakítása jó lehetőség arra, hogy folyamatosan
növelhesse saját bevételeit. Elképzelésünk szerint nőne az iparűzési adó, akár
helybeliek számára is munkalehetőségek nyílnának, és még sorolhatnánk az
előnyöket. Az önkormányzat számára bevétel keletkezhet, amelyekkel további
fejlesztések önerejét lenne képes biztosítani.
Akkor miért is hezitálunk,
hiszen rendelkezünk egy megnyert pályázattal. A lakosság értesült már róla,
hogy 140 millió forint pályázati támogatást nyert Andornaktálya egy Ipari Park
fejlesztésére.
Ez igaz, de:
- A pályázat tervezői költségvetése még
2017-ben készült, így a pályázatba kevesebb kivitelezési költség került, alacsonyabb
műszaki tartalommal. Ami azt jelentette, hogy nem számoltak a gáz
bevezetésével, és zúzottkő szórt-alap burkolatú utakkal kalkulálták.
- A pályázatban barnamezős beruházásként
szerepel a projekt.
- A pályázat nem számol a terület
megvásárlásával, úgy kezeli, mintha az önkormányzat saját területén tervezné
megvalósítani azt.
Ahhoz, hogy ténylegesen
elindulhasson a beruházás:
- Meg kell vásárolni (vagy kisajátítani) az
érintett, magántulajdonban lévő területeket
- Mivel a területek jelenleg mezőgazdasági
művelés alatt állnak, így azokat át kell minősíteni és a termelésből ki kell
vonni, amely jelentős összegű földvédelmi járulék megfizetését jelentené. És
ennek engedélyezése is bizonytalan, hiszen ezek a jó minőségi osztályba tartozó
termőföldek a termőföldek védelme érdekében elvileg nem vonhatók ki a
termelésből.
- A projektet tervező céget felkértük a
2017-es számaik aktualizálására. Ők ennek megfelelően elkészítették a
költségvetést jelenlegi árakon. Azonos műszaki paraméterek esetén ma 187 millió
Forint kell a megvalósításhoz. 1-2 év múlva még többe kerülne.
- Ehhez a többlet kiadáshoz hozzá kell
adnunk a vásárlás és az átminősítés után a fizetendő földvédelmi járadék
várható összegét (30-40 millió)
A többletköltségek
hitelből történő megfizetése mellett (még ha a termelésből kivonást sikerülne
is elérni), és a terület kialakítását követően egyáltalában semmi garancia
nincs arra, hogy egy ilyen, részlegesen közművesített ipari területen
érdeklődnének, területet vásárolnának a vállalkozások. Arra sincs semmi garancia, hogy (ha mégis
lenne kereslet a területek iránt), hogy az ipari parkban megtelepedő
vállalkozások az iparűzési adójukat (vagy annak nagyobb részét) az
önkormányzathoz fizetnék, ugyanis (ha például több telephelyen működő
vállalkozásról van szó) az adóalap megosztásának többféle módja is van, és azt
a vállalkozás jogosult meghatározni.
Az önkormányzat
képviselő-testülete a 2020 január 27.-ei ülésén mérlegelte az ipari parkos
pályázat folytatása-, vagy visszamondása melletti érveket, szempontokat.
Emellett számba vettük a várható kiadásokat, és az ezekhez várhatóan
rendelkezésre álló bevételeket. Mindezek összevetésének az volt az eredménye,
hogy az ipari parkos pályázatát az önkormányzat visszamondja, mert a pályázat
megvalósítása erő feletti nagy terheket, hitelfelvételt jelentene az
önkormányzat számára, amely hosszútávon elzárná a lehetőségeket más
fejlesztések előtt. Ráadásul semmi biztosíték nincs arra sem, hogy a
pályázattól remélt nagy iparűzési adó bevétel realizálódna cserébe.
A képviselő-testülettel
közösen olyan felelős döntést, döntéseket szeretnénk hozni a jövőben, amelyek
nem veszélyeztetik a település működését, a kötelezően ellátandó feladatok
teljesítését. Továbbra is keressük azokat a lehetőségeket, amelyek segítségével
hozzájárulhatunk a falu fejlődéséhez, az itt élők életminőségének, közérzetének
javításához. Ezekhez várjuk a lakosság támogató szándékú javaslatait.
Kelt, Andornaktályán,
2020. január 28.-án
Tisztelettel:
Barczi
Zsolt, polgármester Megyeri
Zoltán Sándor, alpolgármester |
|
| | << Első < Előző 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Következő > Utolsó >>
| Találatok 291 - 319 / 710 | |
|
|
Ma 2025. február 08. szombat, Aranka napja van. |
Andornaktályát a Magyar Élelmiszerbank Egyesület, valamint Magyar Vöröskereszt Heves Megyei Szervezete segíti és támogatja! |
|
|